Drikkevarer uden kalorier er bedst

Slankeværdi faveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1
Drikkervare (per 100 g)KcalKjSlankeværdi 1-10Alkohol (g)
Ananasjuice, konserves5824330
Appelsinjuice4318040
Bitter, uspecifik, gennemsnitlig værdi209873130
Bitter, uspecifik, sød2641106127.6
Cacao, instant, med mælk, pulver372155820
Cacao, instant, uden mælk, pulver397166020
Citronsaft, friskpresset3615140
Druesaft6426840
Gulerod, juice4016840
Kaffe, drikkeklar1580
Kaffe, instant, drikkeklar31480
Likør, uspecificeret2701130122
Mineralvand o.l.0090
Sodavand tilsat sukker4016820
Sodavand uden sukker0030
Sojamælk, naturli, sukkerfri3514740
Sojamælk5523240
Sort sojamælk, med sukker3916330
Te, drikkeklar, uspec.0090
Vand00100
Vin, Campari179750120
Vin, Champagne7631629.9
Vin, Cognac225942132
Vin, Gin2601088138
Vin, Hvidvin80335210
Vin, Hvidvin, uden alkohol239740
Vin, Hvidvin, tør6728139.5
Vin, Madeira165692218
Vin, Portvin153640215.5
Vin, Rom2751151139.7
Vin, Rosévin 7330429.5
Vin, Rosévin, uden alkohol156330
Vin, Rødvin7531439.5
Vin, Rødvin, spansk, sød169707211
Vin, Rødvin, uden alkohol156350
Vin, Sherry, medium120500215
Vin, Sherry, sød135565115.5
Vin, Sherry, tør116487215.9
Vin, Snaps, 40 %230963133.3
Vin, Vodka232969133.4
Vin, Whisky2501046136
Øl, let pilsner2611032.1
Øl, mørkt hvidtøl4518621.3
Øl, pilsner (4,4% alkohol). Skatteklasse 13816823.7
Øl, (5,6% alkohol) Skatteklasse 24719524.6
Øl, stærk (7,6% alkohol) Skatteklasse 36225926
Æblemost4317940
Drikkervare (per 100 g)KcalKjSlankeværdi 1-10Alkohol (g)

Drikkevarer
Drikkevarer uden kalorier er bedst, når du vil tabe dig

Drikkevarer uden kalorier er bedst, hvis du ønsker at tabe dig

De fleste drikkevarer indeholder kalorier uden at mætte. Derfor kan væske med kalorier i nogle tilfælde være en hovedårsag til overvægt.

Så længe, du ønsker at komme ned i vægt, er det bedst kun at drikke vand og anden kaloriefri væske.

Saftevand, juice, mælk, øl, vin og sodavand giver dig væske, men modsat vand giver disse drikkevarer også kalorier.

Problemerne med de kalorier, du drikker, er, at de ikke mætter så godt som de faste, og de indeholder sjældent ret mange gavnlige næringsstoffer. Du risikerer let at drikke dig til overvægt, hvis du drikker væske med kalorier.

I princippet skal du blot drikke, når du er tørstig — på samme måde som det er bedst kun at spise, når du er sulten.

Light sodavand

Også drikke med kunstige sødestoffer kan være et problem. De fleste ”light” sodavand er kaloriefrie eller kaloriefattige, og burde derfor være ideelle på slankekuren, men problemet med light produkter (der indeholder kunstige sødestoffer) er, at de sandsynligvis kan snyde de mekanismer, der styrer din appetitregulering, så du lettere kommer til at indtage for mange kalorier.

Læs evt. artiklen: Fed af light?

Vand før måltider

I nogle situationer kan et stort glas vand før et måltid være en god nødløsning. Fx når du er ude og der mest serveres fedende mad, men det er generelt bedst kun at drikke, når du er tørstig.

Nogle mennesker kan forveksle tørst med sult. De har lyst til et eller andet, og tror det er mad, selv om de egentlig er tørstige.

Er du sulten på tidspunkter, hvor du ikke burde være sulten, og er du i tvivl om, hvorvidt du er tørstig, så drik et glas vand (eller anden kaloriefri væske) og vent 10 min. Spis derefter, hvis du stadig er sulten.

Kaffe og te

Rent kalorie- og slankemæssigt kan du frit drikke kaffe og te, men det er bedst ikke at tilsætte kalorier i form af fx fløde eller sukker. Selv om kaffe og te indeholder sunde stoffer, indeholder de også mindre sunde stoffer (fx koffein og kaffe indeholder også stoffet akrylamid). Det er derfor bedst ikke at overdrive og variere mellem kaffe og te.

Mange kalorier i alkohol

I modsætning til de andre kalorieholdige næringsstoffer (protein, fedt og kulhydrat) er der ingen ernæringsmæssige grunde til at indtage alkohol. Det giver blot kalorier uden næring eller mæthed.

Alkohol indeholder 30 kJ per gram, uanset hvor den kommer fra. Øl og mange andre alkoholiske drikke indeholder også andre ingredienser med kalorier.