Fedt, olie, dressing o.l.

Slankeværdi farveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1
Fødevare (pr. 100 g) Kcal KJSlankeværdi (1-10)
Balsamico883679
Creme fraiche, 40% fedt39316411
Creme fraiche, 28% fedt27511482
Creme fraiche, 13% fedt1566514
Hvidløgs sauce, Kina27911652
Margarine, 10% fedt943924
Margarine, 37% fedt33914151
Margarine, 48% fedt42417701
Margarine, 70% fedt, med yoghurt63026301
Margarine, 80% fedt 71729931
Margarine, 80% fedt, med smør og sojaolie72730351
Miso bouillon paste833476
Olie, Avocado 88436911
Olie, Hvedekim88436911
Olie, Hørfrø, koldpresset88436914
Olie, Jordnød88336871
Olie, Kokos88337301
Olie, Majsolie88436911
Olie, Olivenolie88436911
Olie, Palmeolie88436911
Olie, Rapsolie, koldpresset, filtreret90037582
Olie, Saflorolie, Tidselolie88436911
Olie, Sennepolie88436911
Olie, sesamolie, sort sesam88236821
Olie, sesamolie, hvid sesam88436911
Olie, Sojaolie88336871
Olie, Solsikkeolie88336871
Olie, Valnøddeolie88436911
Olie, Vindruekerneolie88336871
Remoulade, 27% fedt2339733
Salat dressing, fransk, 45% fedt45719081
Salat dressing, fransk, 10% fedt2229273
Salat dressing, fransk, fedtfri1325515
Salat dressing, mayonnaise, 75% fedt68028391
Salat dressing, mayonnaise light, 22% fedt2389942
Salat dressing, mayonnaise med olivenolie, 40% fedt36115071
Salat dressing, mayonnaise med sojaolie, 80% fedt71729931
Salat dressing, mayonnaise, tofu mayonnaise, 32% fedt32213442
Salat dressing, honning sennep, 41 % fedt46419371
Salat dressing, honning sennep, 10% fedt2078643
Salat dressing, honning sennep, 1,5 % fedt1697065
Salat dressing, thousand island37915821
Salat dressing, thousand island, fedtfri1325515
Senneps sauce1907933
Senneps sauce, stærk743097
Sesamsmør63926681
Soja sauce, tamari602518
Soja sauce, shouyu532218
Tomat sauce702927
Tomatketchup1225098
Fødevare (pr. 100 g) Kcal KJSlankeværdi (1-10)

olie, fedt
Begræns indtagelsen af fedt

Eftersom fedt er meget kalorietæt, kan du spare mange kalorier og opnå god mæthed i forhold til hvor mange kalorier, du indtager, ved at vælge fedtfattigt.

Fedtfattig mad giver ikke kun færre kalorier men mindsker også trangen til at overspise. En omfattende analyse af 43 videnskabelige undersøgelser har vist, at en kost med mindre fedt er forbundet med lavere relativ kropsvægt og mindre taljemål, også hos de deltagere som ikke forsøgte at tabe sig.

Læs mere i artiklen: Mindre fedt i kosten forbedrer sundhed og giver vægttab

Amerikanske forskere analyserede data fra 4.021 svært overvægtige personer, og fandt frem til, at de overvægtige, der motionerede mere og spiste mindre fedt, havde betydelig større chancer for at tabe sig, og de konkluderede, at det kan være vejen frem for mange overvægtige.

Læs mere i artiklen: Mere motion og mindre fedt giver vægttab

Og der er mange andre undersøgelser, der viser, at netop fedt og olie i kosten kan være en hovedårsag til overvægt.

Krydderier kan erstatte smagen af fedt

De fleste mennesker har svært ved at sænke fedtindholdet i deres kost, fordi fedt giver maden den smag og konsistens, som de er vant til og holder af.

Heldigvis kan du gøre flere ting, så du lettere lærer at holde af fedtfattig eller relativ fedtfattig mad.

Urter og krydderier kan i stor udstrækning give dig en smagsoplevelse, så du ikke føler, at der mangler fedt i retten. Det er nemlig i stor udstrækning en vanesag, hvor fed du kan lide maden.

Prøv at eksperimentere med fedtfattig mad i køkkenet. Brug forskellige friske krydderurter og forskellige former for løg, hvidløg, ingefær, gurkemeje, peber og andre krydderier, indtil du finder varianter af retter, du holder af, selv om de er fedtfattige.

Væn dig til mad med mindre fedt

De hurtigste måder, at sænke kalorieindholdet i kosten på, er ved at spise mindre fedt og sukker. Det kan dog tage en måneds tid, før du er helt “fedtafvænnet”, hvorefter du sandsynligvis slet ikke bryder dig om fed mad eller mad med for meget tilsat olie, dressing o.l.

Få nok af det sunde fedt

Det er bedst for både din vægt og sundhed at begrænse din indtagelse af fedt og især holde igen med de mættede fedtstoffer. Det er blot vigtigt, at du alligevel får nok omega-3 i kosten.

Du kan også spise for fedtfattigt eller vælge en kost med en så uheldig fedtsammensætning, at du kommer til at mangle nogle af de vigtige omega-3 fedtsyrer samtidig med, at du får alt for meget mættet fedt i kosten.

Du har brug for små mængder fedtstoffer, også hvis du ønsker at tabe dig. Det er helt i orden at spise sunde fedtrige fødevarer — fx avocado og nødder — så længe din samlede indtagelse af kalorier er lavere end den mængde kalorier, du forbrænder. Det høje indhold af fedt i nødder, frø og avocado, gør dem for kalorierige til, at du kan nyde dem i ret store mængder, hvis du ønsker at tabe dig. Læs mere under Nødder og frø.