Fjerkræ og æg

Slankeværdi faveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1

Animalske fødevarer er fødevarer, der kommer fra dyr — altså kød, fjerkræ, æg, fisk og skaldyr, mælk og mælkeprodukter, ost og osteprodukter.

Der findes efterhånden flere hundrede undersøgelser, der viser at vegetabilske fødevarer gavner sundheden, hvorimod kød, fjerkræ, æg og andre animalske fødevarer over en vis mængde kan øge risikoen for sygdomme som fx hjerte-kar-sygdomme, diabetes, gigt og kræft.

Tip til mindre mindre fjerkræ og æg i kosten

fjerkræ, æg
Spis ikke for meget fjerkræ eller for mange æg

Er du vant til at spise en del animalske fødevarer og holder af det, kan det være en god idé gradvist at begrænse indtagelsen af animalske fødevarer, og i første omgang helt undgå forarbejdet kød — altså kød konserveret ved rygning, saltning eller tilsætning af konserveringsmidler (kødpålæg, skinke, bacon, salami, hotdogs mv.).

Hvis du føler, at du ikke kan undvære animalske fødevarer er her nogle forslag til, hvordan du efterhånden kan erstatte meget eller alt kød med vegetabilske fødevarer:

  • Server altid mange grøntsager til retter med fjerkræ, æg eller andre animalske fødevarer.
  • Prøv om du kan erstatte rødt og forarbejdet kød med fisk, fjerkræ og æg — og efterhånden også med vegetabilske fødevarer.
  • Prøv kun at anvende de dyriske fødevarer som smagsgivere, som fx i orientalsk madlavning, hvor der ofte er fjerkræ eller æg i wok-retter, men som regel i form af små strimler eller på anden måde i meget mindre mængder, end vi er vant til i vores del af verden.
  • Kom masser af grøntsager i sammenkogte retter.
  • Brug evt. forskellige former for ”sojakød” eller andre køderstatninger. Spørg i en helsekostforretning, hvis du ikke kan finde den slags produkter i dit supermarked. Prøv evt. at udskifte fjerkræ i opskrifter med den samme mængde af en vegetabilsk køderstatning.
  • Brug mindre fjerkræ end anvist i opskrifter eller erstat noget af kødet med grøntsager eller køderstatninger fremstillet af soja.
  • Du kan på nettet læse om erstatninger for æg, som i det mindste i en del tilfælde helt eller delvist kan erstatte æg i opskrifter. En såkaldt hørfrøslim kan erstatte æg i bagværk, og kan også bruges i frikadellefars. Se fx en opskrift her
  • Begræns indtagelsen af fjerkræ til højst 300 gram om ugen.
  • Spis højst 3-4 æg om ugen.