Frugt og bær – indhold af kalorier og næringsstoffer

Frugt og bær er rige på vitaminer og andet godt, og hører derfor til de sundeste fødevarer, vi har. De er blandt andet velegnede som dessert eller mellemmåltider, hvor de tilfredsstiller trangen til noget sødt på en sund og god måde.

Frugt og bær er sundt — også når du vil tabe dig

 
 
kalorietabel-brugervejledning

sikker-slank-forloeb
Slankeværdi faveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1
Fødevare (per 100 g)Kcal KJ SlankeværdiProtein (g) Fedt (g)Kulhydrat (g)Kostfibre (g)Calcium (mg)
Abrikos45188910.48.91.614
Abrikos, tørret241100653.40.563755
Ananas5020980.50.1131.415
Ananaskirsebær53188910.71149
Appelsin4719690.90.212240
Avocado160668521511612
Banan8937271.10.3202.65
Blomme4619290.70.3111.57
Blåbær57200100.70.314.52.46
Blåbær, frosne51213100.40.612.22.79
Blåbær, vild62259101.20.812.32.613
Brombær43180101.40.59.65.329
Brombær, vild52218100.81.19.83.25
Carambol, stjernefrugt31129101,00.36.72.83
Cherimoya7531381.60.717.736
Citron, uden skal29121101.10.39.32.826
Citron, citronskal4719791.50.31610.6134
Clementine4719790.90.212230
Daddel, Jujube, frisk, Kina8836870.90.322.9430
Daddel, Jujube, tørret, Kina22795033.20.359.5850
Daddel, deglet noor282118032.50.475839
Daddel, medjool277115931.80.2756.764
Durian13656952.61.631.63.85
Fersken39163910.3101.66
Figen7430980.80.319335
Figen, tørret249104033.30.96410162
Goji bær, tørret3491460314.30.47713190
Granatæble8334781.71.218.7410
Grapefrugt, rød42175100.80.18.41.622
Guavabær6828482.6114.35.418
Havtorn8535680.756.3610
Hindbær5221891.20.711.96.525
Hyben7933090.60.514.76.1184
Hyldebær7330570.70.518.4738
Jordbær39163100.90.29.31.816
Kaktusfigen4117290.70.59.63.656
Kaki, Sharon7732270.60.21928
Kirsebær, sød6326381.10.2162.113
Kirsebær, sur50209910.312.21.616
Kiwi6125581.10.514.7325
Kumquat, guldorange (dværgappelsin)7129681.90.915.96.562
Kvæde5723880.40.115.31.911
Lime30125100.70.210.52.833
Litchi6527280.90.216.51.35
Loganbær, frosne5523091.50.3135.326
Loquat4719690.40.212.11.716
Mandarin, Tangerine, Ponkan5322290.80.313.31.837
Mango6025180.80.4151.611
Mango, tørret, sødet319133532.51.278.63.458
Melbanan, plantain12250961.30.4322.33
Melon, Cantaloupe 34142100.80.28.20.99
Melon, Casaba28117101.10.16.60.911
Melon, Honningmelon36150100.50.190.86
Melon, Vandmelon30125100.60.27.60.47
Nektarin4418491.10.310.61.76
Oliven, grønne, syltede, konserves1456075115.33.83.352
Oliven, sorte, syltede, konserves11546360.810.76.33.288
Papaya4318090.50.310.81.720
Paradisæble7631780.40.3200.618
Passionsfrugt9740672.20.723.410.412
Pomelo38159100.80.049.61.116
Pære5723880.40.115.23.19
Ribs5623481.40.212.84.333
Rosiner2991248330.579450
Solbær6326471.40.415.45.255
Stikkelsbær4418490.90.610.13.227
Sveske, tørret blomme240100252.20.464743
Tranebær4619280.50.1123.68
Tyttebær4418480.70.673.725
Vindrue6928970.70.218.10.910
Æble, uspecificeret5221890.30.213.82.46
Fødevare (per 100 g)Kcal KJ SlankeværdiProtein (g) Fedt (g)Kulhydrat (g)Kostfibre (g)Calcium (mg)

Spis ofte frugt og bær

Kvinde spiser æble, frugt
Spis gerne frugt og bær flere gange dagligt

Selv om frugter ganske vist i gennemsnit indeholder ca. dobbelt så mange kalorier som grøntsager, er de stadig forholdsvis kaloriefattige samtidig med, at de er rige på vitaminer og andet godt.

De fleste mennesker spiser alt for lidt frugt og grøntsager, og bør øge indtagelsen af både frugt og grøntsager, men i visse sjældne tilfælde kan det være nødvendigt for overvægtige at holde igen med bananer og andre søde frugter, fordi de indeholder flere kalorier end andre sunde fødevarer.

Det gælder fx overvægtige, som i særlig grad bliver nødt til at begrænse indtagelsen af kalorier  på grund af handicap, lavt stofskifte e.l., for at tabe sig. De bør holde sig til frugt og bær med høj slankeværdi.

Det er dog normalt ikke friske frugter, du skal spare på, da de hører til nogle af vore sundeste fødevarer. Det er meget bedre at finde andre fødevarer i din kost, som du kan erstatte med grøntsager eller anden kaloriefattig mad, og spare nogle kalorier på den måde — fx ved delvist at erstatte brød, sukker, ris, pasta, kød o.l., med kaloriefattige frugter, bær, grøntsager og svampe.

Frugt og vægttab

Mange overvægtige har hørt, at de bør undgå eller begrænse indtagelsen af frugt og bær, når de ønsker at tabe sig, men det er næppe rigtigt, hvad de fleste frugter angår.

Frugt og bær er på alle måder en vigtig og sund del af en alsidig kost, og mange undersøgelser viser, at frugt bør være del af enhver god slankekost.

Frugt og bær er rigtig gode til at tage trangen til noget sødt, og vil på den måde kunne erstatte langt mere usunde og kalorierige fødevarer som slik, kager, is, desserter o.l.

Når formålet er vægttab, kan det være en god idé at holde igen med de kalorierige frugter (oliven, avocado, bananer, tørrede frugter) i en periode, men det er normalt ikke frugt, du skal spare på, når du vil ned i vægt, men andet i kosten, der indeholder flere kalorier og færre næringsstoffer end frugt.

En undersøgelse offentliggjort juni 2015 i the Critical Reviews in Food Science and Nutrition viste, at en kost rig på hele frugter gør det lettere at fastholde en sund vægt.

Læs artiklen: Mere frugt, lavere vægt

Og endnu en undersøgelse fra 2015, gennemført af forskere fra Washington State University, tyder på, at bær, druer og andre frugter i kosten øger dannelsen af overskydende hvidt fedt til kalorie-forbrændende beige fedt.

Læs mere i artiklen: Frugt og bær i slankekosten

I et par undersøgelser for nogle år siden blev det allerede klart, at overvægtige, der spiser mad, som fylder maven op med vand og kostfibre — og altså fx frugt og grøntsager — taber sig uden at tælle kalorier. Og et andet studie, som undersøgte, hvad mennesker normalt spiser, fandt, at dem, som spiser mere frugt og grøntsager, generelt vejer mindre.

Læs artiklen: Vil du tabe dig? Spis mere frugt og grønt!