Frugt og bær – indhold af kalorier og næringsstoffer

Frugt og bær er rige på vitaminer og andet godt, og hører derfor til de sundeste fødevarer, vi har. De er blandt andet velegnede som dessert eller mellemmåltider, hvor de tilfredsstiller trangen til noget sødt på en sund og god måde.

Frugt og bær er sundt — også når du vil tabe dig

kalorietabel-brugervejledning
 

Slankeværdi faveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1
Fødevare (per 100 g) Kcal KJ Slankeværdi Protein (g) Fedt (g) Kulhydrat (g) Kostfibre (g) Calcium (mg)
Fødevare (per 100 g) Kcal KJ Slankeværdi Protein (g) Fedt (g) Kulhydrat (g) Kostfibre (g) Calcium (mg)
Abrikos 45 188 10 1 0.4 8.9 1.6 14
Abrikos, tørret 241 1006 5 3.4 0.5 63 7 55
Ananas 50 209 9 0.5 0.1 13 1.4 15
Ananaskirsebær 45 188 9 1 0.6 10 4 25
Appelsin 47 196 9 0.9 0.2 12 2 40
Avocado 160 668 5 2 15 11 6 12
Banan 89 372 7 1.1 0.3 20 2 5
Blomme 46 192 9 0.7 0.3 11 1.5 7
Blåbær 48 200 10 0.7 0.5 12 3 15
Brombær 42 175 10 1.4 1 9 4 27
Carambol (stjernefrugt) 31 129 10 1,0 0.3 6.7 2.8 3
Cherimoya 75 313 8 1.6 0.7 17.7 3 6
Citron 32 134 10 0.5 1.1 9.3 2.8 26
Clementine (Ponkan) 42 175 9 0.6 0.1 10.7 1.5 22
Daddel, frisk 270 1127 3 1.8 0.2 75 7 64
Daddel, tørret 329 1374 3 2 0.5 81 6.4 51
Fersken 39 163 9 1 0.3 10 1.6 6
Figen 74 309 8 0.8 0.3 19 3 35
Figen, tørret 249 1040 3 3.3 0.9 64 10 162
Granatæble 83 347 8 1.7 1.2 18.7 4 10
Grapefrugt, rød 42 175 10 0.8 0.1 8.4 1.6 22
Guavabær 68 284 8 2.6 1 14.3 5.4 18
Hindbær 53 221 9 1.4 1.4 11.3 4.4 20
Hyben 79 330 9 0.6 0.5 14.7 6.1 184
Hyldebær 67 280 7 0.7 0.5 18.4 7 47
Jordbær 38 159 10 0.7 0.6 8.8 1.5 20
Kaktusfigen 40 167 9 0.7 0.5 9.5 3.6 56
Kakifrugt (Sharon) 86 359 7 0.7 0.2 23 6 18
Kirsebær 63 263 8 1.1 0.2 16 2.1 13
Kiwi 61 255 8 1.1 0.5 14.7 3 25
Kumquat, guldorange (dværgappelsin) 71 296 7 1.9 0.9 15.9 6.5 62
Kvæde 57 238 8 0.4 0.1 15.3 1.9 11
Lime 30 125 10 0.7 0.2 10.5 2.8 33
Litchi 66 276 8 0.8 0.4 16.5 1.3 5
Loganbær, frosne 50 209 9 1.5 0.3 13 5.3 26
Loquat 47 196 9 0.4 0.2 12.1 1.7 16
Mandarin (Tangerine) 48 200 9 0.7 0.3 11 1.5 32
Mango 60 251 8 0.8 0.4 15 1.6 11
Melbanan (plantain) 122 509 5 1.3 0.4 32 2.3 3
Melon, Cantaloupe 34 142 9 0.8 0.2 8.2 0.9 9
Melon, Honningmelon 36 150 9 0.5 0.1 9 0.8 6
Melon, Netmelon 25 104 10 0.8 0.2 5.5 1 17
Melon, Vandmelon 30 125 10 0.6 0.2 7.6 0.4 7
Nektarin 44 184 9 1.1 0.3 10.6 1.7 6
Okra, gumbo 33 138 10 2 0.1 7.5 3.2 81
Oliven, grønne, marinerede 133 555 5 1 11.7 7.4 2.4 120
Oliven, sorte, saltede 111 463 5 1 9.8 7.3 4.3 103
Papaya 43 180 9 0.5 0.3 10.8 1.7 20
Paradisæble 76 317 8 0.4 0.3 20 0.6 18
Passionsfrugt 97 405 7 2.2 0.7 23.4 10.4 12
Pære 57 238 8 0.4 0.1 15.2 3.1 9
Ribs 63 263 8 1.3 1.7 12.7 4.2 31
Rosiner 299 1248 3 3 0.5 79 4 50
Solbær 76 317 7 1.5 1.3 17.3 5.8 59
Stikkelsbær 44 184 9 0.9 0.6 10.1 3.2 27
Sveske 240 1002 5 2.2 0.4 64 7 43
Tranebær 42 175 8 0.4 0.1 12.2 4.6 8
Tyttebær 52 217 7 0.8 1.2 11.5 3.7 20
Vandmelon 30 125 9 0.6 0.2 7.6 0.4 7
Vindrue 62 259 7 0.5 0.4 14.7 1.4 14
Æble, uspecificeret 54 225 8 0.3 0.3 13 2 4

Spis ofte frugt og bær

Kvinde spiser æble, frugt
Spis gerne frugt og bær flere gange dagligt

Selv om frugter ganske vist i gennemsnit indeholder ca. dobbelt så mange kalorier som grøntsager, er de stadig forholdsvis kaloriefattige samtidig med, at de er rige på vitaminer og andet godt.

De fleste mennesker spiser alt for lidt frugt og grøntsager, og bør øge indtagelsen af både frugt og grøntsager, men i visse sjældne tilfælde kan det være nødvendigt for overvægtige at holde igen med bananer og andre søde frugter, fordi de indeholder flere kalorier end andre sunde fødevarer.

Det gælder fx overvægtige, som i særlig grad bliver nødt til at begrænse indtagelsen af kalorier  på grund af handicap, lavt stofskifte e.l., for at tabe sig. De bør holde sig til frugt og bær med høj slankeværdi.

Det er dog normalt ikke friske frugter, du skal spare på, da de hører til nogle af vore sundeste fødevarer. Det er meget bedre at finde andre fødevarer i din kost, som du kan erstatte med grøntsager eller anden kaloriefattig mad, og spare nogle kalorier på den måde — fx ved delvist at erstatte brød, sukker, ris, pasta, kød o.l., med kaloriefattige frugter, bær, grøntsager og svampe.

Frugt og vægttab

Mange overvægtige har hørt, at de bør undgå eller begrænse indtagelsen af frugt og bær, når de ønsker at tabe sig, men det er næppe rigtigt, hvad de fleste frugter angår.

Frugt og bær er på alle måder en vigtig og sund del af en alsidig kost, og mange undersøgelser viser, at frugt bør være del af enhver god slankekost.

Frugt og bær er rigtig gode til at tage trangen til noget sødt, og vil på den måde kunne erstatte langt mere usunde og kalorierige fødevarer som slik, kager, is, desserter o.l.

Når formålet er vægttab, kan det være en god idé at holde igen med de kalorierige frugter (oliven, avocado, bananer, tørrede frugter) i en periode, men det er normalt ikke frugt, du skal spare på, når du vil ned i vægt, men andet i kosten, der indeholder flere kalorier og færre næringsstoffer end frugt.

En undersøgelse offentliggjort juni 2015 i the Critical Reviews in Food Science and Nutrition viste, at en kost rig på hele frugter gør det lettere at fastholde en sund vægt.

Læs artiklen: Mere frugt, lavere vægt

Og endnu en undersøgelse fra 2015, gennemført af forskere fra Washington State University, tyder på, at bær, druer og andre frugter i kosten øger dannelsen af overskydende hvidt fedt til kalorie-forbrændende beige fedt.

Læs mere i artiklen: Frugt og bær i slankekosten

I et par undersøgelser for nogle år siden blev det allerede klart, at overvægtige, der spiser mad, som fylder maven op med vand og kostfibre — og altså fx frugt og grøntsager — taber sig uden at tælle kalorier. Og et andet studie, som undersøgte, hvad mennesker normalt spiser, fandt, at dem, som spiser mere frugt og grøntsager, generelt vejer mindre.

Læs artiklen: Vil du tabe dig? Spis mere frugt og grønt!