Grøntsager er fyldt med næringsstoffer og slanker

Grøntsager er sprængfyldt med livsvigtige næringsstoffer samtidig med, at de fylder og mætter godt i forhold til hvor mange kalorier, de indeholder.


 
kalorietabel-brugervejledning
 

Slankeværdi faveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1

De fleste grøntsager er meget slankende

De fleste grøntsager mætter umiddelbart mindre end andre fødevarer, men de indeholder til gengæld så få kalorier i forhold til, hvor meget de fylder i maven og i forhold til hvor mange kalorier, du bruger på at spise og fordøje dem, at der nærmest ikke er nogen grænse for, hvor meget du kan spise af dem, selv om du ønsker at tabe dig.

Grøntsager med slankeværdi 9 og 10 i tabellen ovenfor hører til de allerbedste fødevarer, når du ønsker at tabe dig. Jo flere du spiser af disse grønsager, desto hurtigere taber du dig.

Du får det største sundhedsmæssige udbytte af grøntsager ved både at spise mange af dem og ved at spise mange forskellige slags.

Tilberedning

Det er ikke kun fødevarer i sig selv, der har en slankeværdi. Flere andre faktorer spiller en rolle.

Slankeværdien af et fødemiddel påvirkes fx også væsentlig af tilberedningsmetoden.

Tommelfingerregel: Jo mindre tilberedt et fødemiddel er, desto mere slankeegnet er det — og desto højere slankeværdi har det.

Derfor er rå frugt og grøntsager en vigtig del af en sund og effektiv slankekost.

Råkostsalater

grøntsager
Spis også rå grøntsager

Grøntsager er på flere måder vores bedste kilde til vitaminer, kostfibre, mineraler og mange andre gavnlige stoffer — også selv om de er kogte.

En sund og effektiv slankekost indeholder derfor masser af grøntsager — både rå og skånsomt tilberedt.

En del af de af gavnlige stoffer i grøntsager ødelægges eller ændres af varmebehandling. Det er også derfor en god idé, at en stor del af kosten består af rå fødevarer.

Rå fødevarer indeholder generelt flere gavnlige stoffer, og mætter mere i forhold til kalorier, end når de er blevet kogt eller på anden måde tilberedt. Men nogle næringsstoffer er lettere tilgængelig i kogte fødevarer. Du optager fx væsentlig flere kulhydrater og proteiner (og derfor også flere kalorier) fra tilberedte fødevarer end fra rå fødevarer.

Jo flere rå fødevarer, du indtager, desto lettere vil du have ved at komme ned i vægt og holde vægten nede, og så giver rå mad trods alt næringsstofferne i den præcise form og kombination, som de findes i ubehandlede og utilberedte fødevarer.

Læs også artiklen:  Begynd med en kaloriefattig råkostsalat