Nødder og frø indeholder sundt fedt

Nødder og frø indeholder gavnlige fedtstoffer, proteiner, vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer.
 

 
 
kalorietabel-brugervejledning
sikker-slank-forloeb
Slankeværdi faveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1

*) Hørfrø og valnødder indeholder meget fedt, men de er især gode vegetabilske kilder til omega-3 fedtsyrer, som en del mennesker får for lidt af.

Nødder og frø gavner helbredet

I mindre mængder har nødder og frø en gavnlig virkning på både hjerte, blodtryk, kredsløb, fordøjelse og immunforsvar.

Spis gerne lidt nødder hver dag
Spis gerne lidt nødder hver dag

Små mængder nødder kan og bør indgå i din kost. Det gælder også, hvis du ønsker at komme ned i vægt. De mætter forholdsvis godt, fordi de både indeholder fedt, kostfibre og protein, så en lille håndfuld dagligt er kun udmærket, selv om du ønsker at tabe dig.

Lidt til moderate mængder nødder i den daglige kost ser nemlig ikke ud til at have nogen negativ indvirkning på vægten — og måske endda tværtimod.

En undersøgelse har vist, at personer, som spiste en lille håndfuld mandler dagligt, følte mindre sult, og de kompenserede for de ekstra kalorier ved at spise mindre på andre tidspunkter af dagen.

Læs artiklen: Nødder, når du vil tabe dig?

Personer, som spiser nødder er faktisk mindre tilbøjelig til at være overvægtige sammenlignet med dem, der fravælger nødder. I små mængder, som snacks imellem måltider til at tage sulten, kan lidt nødder eller frø altså sandsynligvis være en god idé — men afgjort ikke som hyggespise, hvis du ikke er sulten.

Nødder indeholder dog så meget fedt, at du ikke kan spise ret mange, før det kan ødelægge din slankekur. Hold dig til ca. en lille håndfuld i alt i købet af en dag — eller 25-50 gram i gennemsnit — hvis du ønsker at passe på vægten, og spis dem fx for at tage eller mindske sulten mellem måltider.

Læs også artiklen: Hvor meget feder nødder egentlig?

Hvis du holder dig til højst en håndfuld dagligt, vil slankeværdien af de nødder og frø, du spiser, være højere end nævnt ovenfor i tabellen.

Du bør dog undgå ristede og saltede nødder.

Prøv om du kan kombinere nødder med noget meget kaloriefattigt, hvis du ønsker at tabe dig — fx mindre mængder som snacks sammen med agurkeskiver eller lidt i råkostsalaten.

Nødder, mandler og frø kan fx hakkes i små stykker og give smags og variation til råkostsalater og andre retter med mange  grøntsager.