Nødder og frø indeholder sundt fedt

Nødder og frø indeholder gavnlige fedtstoffer, proteiner, vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer.
 

 
 
kalorietabel-brugervejledning
sikker-slank-forloeb
Slankeværdi faveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1
Fødevare (per 100 g)Kcal KJ SlankeværdiProtein (g) Fedt (g)Kulhydrat (g)Kostfibre (g)Calcium (mg)
Alfalfa, Lucerne, frøspire23961040.72.11.932
Cashewnød553230931843.930.23.337
Cashewnød, olieristet5802422216.847.829.93.343
Cashewnød, tørristet5742396215.346.432.7345
Ginkgo biloba nødder, konserves111463521.622.19.34
Ginkgo biloba nødder, tørrede3481453410272.57.820
Græskarfrø, tørrede5592334330.249.110.7646
Græskarfrø, tørristede5742396229.849.114.76.552
Hasselnød, tørret628262231560.816.79.7114
Hasselnød, tørristet646269721562.417.69.4123
Hørfrø535207551842.228.927.3255
Jordnøddesmør, u. salt, fin598249722251.422.3549
Jordnøddesmør, u. salt, knas589245942449.921.6845
Jordnød, kogt med salt3181328313.52221.38.855
Jordnød, olieristet599250122852.515.39.461
Jordnød, tørret5672367325.849.216.18.592
Jordnød, tørristet5872451224.449.721.38.458
Kakaopulver22895262013.757.937128
Kastanje19681861.61.344.26.819
Kastanje, ristet2451023432.252.95.129
Kokoscreme, fløde33013782434.76.72.211
Kokosmælk1978223221.32.8018
Kokosnød25510653533.5151414
Kokosnød, tørret, skiver eller mel66027561764.523.716.326
Macadamia71829981875.813.88.685
Mandel5792417421.249.921.612.5269
Mandel, blancheret590246322152.518.79.9236
Mandel, honing ristet5942480218.249.927.913.7263
Muskatnød, hel, krydderi525219235.836.349.320.8184
Paranød660275631467.111.77.5160
Pecannød691288539.27213.99.670
Pecannød, olieristet71529851975.2139.567
Pecannød, tørristet710296429.574.313.69.472
Pinjekerner6732810313.768.413.13.716
Pistacienød5602338320.245.327.210.6105
Pistacienød, tørristet5722388321.145.828.310.3107
Sesamfrø, afskallede6312634220.561.211.711.660
Sesamfrø, hele, tørrede5732392317.749.723.511.8975
Sesamfrø, hele, tørristede5652359216.94825.714989
Sesamsmør, fra ikke ristede frø57023802184826.29.3420
Sesamsmør, fra ristede frø595248421753.821.29.3426
Solsikkefrø, tørrede5842438320.851.5208.678
Solsikkefrø, tørristede6192584217.256.820.611.557
Valnød667278531567.911.26.298
Vandmelonfrø, tørrede557232532847.415.31154
Fødevare (per 100 g)Kcal KJ SlankeværdiProtein (g) Fedt (g)Kulhydrat (g)Kostfibre (g)Calcium (mg)

*) Hørfrø og valnødder indeholder meget fedt, men de er især gode vegetabilske kilder til omega-3 fedtsyrer, som en del mennesker får for lidt af.

Nødder og frø gavner helbredet

I mindre mængder har nødder og frø en gavnlig virkning på både hjerte, blodtryk, kredsløb, fordøjelse og immunforsvar.

Spis gerne lidt nødder hver dag
Spis gerne lidt nødder hver dag

Små mængder nødder kan og bør indgå i din kost. Det gælder også, hvis du ønsker at komme ned i vægt. De mætter forholdsvis godt, fordi de både indeholder fedt, kostfibre og protein, så en lille håndfuld dagligt er kun udmærket, selv om du ønsker at tabe dig.

Lidt til moderate mængder nødder i den daglige kost ser nemlig ikke ud til at have nogen negativ indvirkning på vægten — og måske endda tværtimod.

En undersøgelse har vist, at personer, som spiste en lille håndfuld mandler dagligt, følte mindre sult, og de kompenserede for de ekstra kalorier ved at spise mindre på andre tidspunkter af dagen.

Læs artiklen: Nødder, når du vil tabe dig?

Personer, som spiser nødder er faktisk mindre tilbøjelig til at være overvægtige sammenlignet med dem, der fravælger nødder. I små mængder, som snacks imellem måltider til at tage sulten, kan lidt nødder eller frø altså sandsynligvis være en god idé — men afgjort ikke som hyggespise, hvis du ikke er sulten.

Nødder indeholder dog så meget fedt, at du ikke kan spise ret mange, før det kan ødelægge din slankekur. Hold dig til ca. en lille håndfuld i alt i købet af en dag — eller 25-50 gram i gennemsnit — hvis du ønsker at passe på vægten, og spis dem fx for at tage eller mindske sulten mellem måltider.

Læs også artiklen: Hvor meget feder nødder egentlig?

Hvis du holder dig til højst en håndfuld dagligt, vil slankeværdien af de nødder og frø, du spiser, være højere end nævnt ovenfor i tabellen.

Du bør dog undgå ristede og saltede nødder.

Prøv om du kan kombinere nødder med noget meget kaloriefattigt, hvis du ønsker at tabe dig — fx mindre mængder som snacks sammen med agurkeskiver eller lidt i råkostsalaten.

Nødder, mandler og frø kan fx hakkes i små stykker og give smags og variation til råkostsalater og andre retter med mange  grøntsager.