Slik, søde sager og snacks

Slankeværdi faveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1
Fødevare (per 100 g)Kcal KJ Slankeværdi 1-10
Bolcher41017161
Chokolade, fyldt46019252
Chokolade, mørk54022602
Flødeboller, skumboller43018001
Flødechokolade54022601
Flødechokolade med nødder57023852
Flødeskumskage35014651
Flødeskumskage, gåsebryst32013362
Flødeskumskage, jordbærkage2179062
Flødeskumskage, kartoffelkage25610692
Flødeskumskage, lagkagesnitte24810352
Flødeskumskage, medalje35914992
Flødeskumskage, napoleonskage34714492
Frugtpålæg25010473
Honning33514022
Is, fløde2078683
Is, mælk1405874
Karameller43018001
Kiks, digestive48020101
Kogechokolade56023441
Konfektureprodukt, skumvare35014652
Lakrids36515282
Lakridskonfekt40016741
Marcipan47820002
Marcipan med chokolade50020932
Marmelade2209204
Makroner39016331
Mariekiks43018001
Nougat55023021
Nutella50020931
pastiller, med sukker37715761
Sirup31313091
Skærekage, formkage, uspecificeret43017952
Skærekage, citronkage42917912
Skærekage, mazarinkage49120502
Skærekage, sandkage44618622
Småkage, uspecificeret51521551
Småkage, brunkage, industrifremstillet47019622
Småkage, kokoskager, industrifremstillet45819122
Småkage, klejne, industrifremstillet56523592
Småkage, smørkrans46619462
Småkage, vanillekranse52722002
Sukker, stødt melis40616981
Syltetøj27511513
Tyggegummi, med sukker36515282
Tørkage, linse44318502
Tørkage, mazariner47619872
Tørkage, napoleonshatte47419792
Tørkage, uspecificeret 45018792
Vingummi35515861
Wienerbrød, uspecificeret44018372
Wienerbrød, Julekage45519002
Wienerbrød, Kanelsnegl41717412
Fødevare (per 100 g)Kcal KJ Slankeværdi 1-10

Frugt kan være en god erstatning for slik og søde sager

Mange bliver fristet til at spise slik, chokolade, kage eller andre søde sager. Her er frugt en sund og god løsning.

Prøv at spise frugt som dessert og/eller som mellemmåltid. Det vil frugt i stedet for sliksandsynligvis tilfredsstille din trang til søde sager i løbet af dagen.

Prøv fx at stoppe med at spise, før du er mæt, og spis så et stykke frugt til dessert. Du vil sandsynligvis opdage, at frugten får dig til at være mæt på en behagelig måde, så du ikke har lyst til slik eller noget andet sødt.

Det er meget bedre at vælge frisk frugt eller en frugtsalat/frugtis af friske/frosne frugter, end at spise slik og andre søde sager.

Du kan have en banan med i tasken, når du er ude og ikke vil fristes til at købe chokolade, slik, kager eller andet, der feder.

Vandmelon fylder godt i maven og er et glimrende mellemmåltid, hvis du har lyst til noget sødt. Du kan også prøve med ananas, der både mætter og smager af meget men kun indeholder få kalorier.

Tørrede frugter i stedet for slik

Tørrede frugter som svesker, rosiner, abrikoser mv. er sundere og feder mindre end det meste slik, men de indeholder mange kalorier og bør enten undgås, så længe du ønsker at tabe dig, eller kun indgå i kosten i små mængder — fx som erstatning for sukker på havregrøden, i mysli o.l.

De tørrede frugter er på mange måder bedre end sukkerholdigt slik, eftersom frugternes høje indhold af fibre og kulhydrater virker væsentlig mere mættende end slik og søde sager, og er med til at holde maven i gang. Problemet er dog, at mange former for tørret frugt — fx tørret papaja, mango, bananstykker mv. — ofte er tilsat sukker, selv om det naturligvis er mindre, end det er tilfældet med slik og søde sager.

Der er flere grunde til, at det er fornuftigt at inkludere frugt i din slankekost, også selv om frugt indeholder ca. dobbelt så mange kalorier per gram i forhold til grønsager. En af de vigtigste grunde er, at frugt i mange sammenhænge kan mindske trangen til noget sødt og evt. kan erstatte slik, kager o.l.

På slankeopskrifter.dk kan finde opskrifter på desserter og kager