Vegetar | Næringsstoffer i vegetabilske fødevarer

Er du vegetar, får du sikkert mange spørgsmål om proteiner og andre næringsstoffer i din kost. Fremover henviser du blot til denne tabel 🙂

Mange er i tvivl om, hvorvidt man som vegetar kan få alle nødvendige næringsstoffer fra kosten.

Ikke mindst forældre til børn og unge får ualmindelig mange rynker i panden, når datteren eller sønnen pludselige siger: “Jeg vil være vegetar”.

Relevante næringsstoffer, hvis du er vegetar eller næsten vegetar

ADT (anbefalet daglig tilførsel) for næringsstofferne nævnt i tabellen er:

  • Protein: 0,8 gram per kilo, du vejer
  • Lysin: 30 mg per kilo, du vejer.
  • Methionin: 10 mg per kilo, du vejer.
  • A-vitamin: 800 mikrogram
  • Riboflavin (B2-vitamin): 1,4 mg
  • Calcium: 800 mg
  • Jern: 15 mg
  • Zink: 10 mg
  • Selen: 55 mikrogram
  • Jod: 150 mikrogram
  • Omega-3: (delvist ukendt)

(læs mere under tabellen)


vegetabilsk-omega-3

Vegetabilsk Omega-3 er fremstillet af marine alger.

2 kapsler indeholder 250 mg DHA og 125 mg EPA.

100% vegetabilsk.

Indhold: 180 kapsler.








En vegetar, der udelukker alle animalske fødevarer fra kosten (veganer), bliver ofte i særlig grad bombarderet med spørgsmål, om kostens indhold af proteiner, vitaminer mv.

Især vil mange som ny vegetar være usikker på, om kosten nu også indeholder alt, hvad kroppen har brug for.

Her er en omfattende men forhåbentlig alligevel overskuelig tabel over de næringsstoffer, som potentielt set kan være et problem at få nok af som vegetar.

Tabellen er ikke kun relevant, hvis du er vegetar, men også hvis din kost næsten kun indeholder vegetabilske fødevarer.

Der er generel enighed om, at vi ikke kan få nok D-vitamin og B12-vitamin fra vegetabilske fødevarer (medmindre vitaminerne er tilsat fødevareprodukter), fordi vegetabilske fødevarer ikke indeholder disse næringsstoffer. Vegetarer bør altid tage B12-vitamin. D-vitaminer kommer fra solen eller kosttilskud.

Der er straks mindre enighed om en række andre næringsstoffer.

De andre næringsstoffer, der kan være tvivl om, er inkluderet i tabellen ovenfor. Tabellen omfatter alle almindelige vegetabilske fødevarer — frugt, bær, grøntsager, svampe, tang, bælgfrugter, kornprodukter, nødder og frø.

Tabellen er både velegnet for fagfolk, der kan bruge den til at sammensætte en dækkende kost for en klient, der er vegetar eller næsten vegetar, og for alle, der er eller overvejer at blive vegetar.

En vegetar — uanset hvilken form for vegetar — kan sagtens sammensætte en kost, der indeholder alle nødvendige næringsstoffer (bortset fra B12 og D-vitamin).

Læs evt. mere om B12 og indtagelse af B12-vitamin på denne side

Når du blot sikrer, at din kost indeholder alle nødvendige næringsstoffer (og supplerer med relevante kosttilskud), kan du glæde dig over, at du som vegetar får langt flere og en større variation af næringsstoffer og større mængder af gavnlige plantestoffer.

Brug gerne kontaktformularen her, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til tabellen.


Når en vegetar bliver gravid og efterfølgende ønsker, at barnet også skal være vegetar eller veganer, er der grund til at være ekstra opmærksom på kostens indhold af næringsstoffer.

Klinisk diætist Maria Felding har sammen med Dansk Vegetarforening uarbejdet en fin brochure om vegansk ernæring til gravide, ammende, spædbørn og små børn: En vejledningspjece om vegetarisk og vegansk ernæring til gravide, ammende, spædbørn og småbørn

vegetar, næringsstoffer

 

Brug tabellen rigtigt

Se også under brugervejledning.

Hvis du ønsker at se de rigeste vegetabilske kilder til et næringsstof, klikker du på det pågældende næringsstof — fx “Lys (mg)” for at se hvilke vegetabilske fødevarer, der indeholder mindst lysin. Klik igen på “Lys (mg)”, og du kan se hvilke vegetabilske fødevarer, der indeholder mest lysin. Sådan kan du gøre med alle næringsstoffer og fx hurtigt finde de rigeste vegetabilske kilder, til det eller de pågældende næringsstoffer.


B-12 vitamin, 125 mikrogram

B12 vitamin fra kilden methylocobalamin.

125 mikrogram pr. tablet. 90 tbl.

 


B12-vitamin, 500 mikrogram

 

Hver tablet indeholder 500 mcg B12-vitamin (cyanocobalamin)