Sikker Slank kort fortalt

Drikkevarer uden kalorier er bedst

Slankeværdi faveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1
Drikkevare (per 100 g) Kcal Kj Slankeværdi 1-10 Alkohol (g)
Ananasjuice, konserves 58 243 3 0
Appelsinjuice 43 180 4 0
Bitter, uspecifik, gennemsnitlig værdi 209 873 1 30
Bitter, uspecifik, sød 264 1106 1 27.6
Cacao, instant, med mælk, pulver 372 1558 2 0
Cacao, instant, uden mælk, pulver 397 1660 2 0
Citronsaft, friskpresset 36 151 4 0
Druesaft 64 268 4 0
Gulerod, juice 40 168 4 0
Kaffe, drikkeklar 1 5 8 0
Kaffe, instant, drikkeklar 3 14 8 0
Likør, uspecificeret 270 1130 1 22
Mineralvand o.l. 0 0 9 0
Sodavand tilsat sukker 40 168 2 0
Sodavand uden sukker 0 0 3 0
Sojamælk, naturli, sukkerfri 35 147 4 0
Sojamælk 55 232 4 0
Sort sojamælk, med sukker 39 163 3 0
Te, drikkeklar, uspec. 0 0 9 0
Vand 0 0 10 0
Vin, Campari 179 750 1 20
Vin, Champagne 76 316 2 9.9
Vin, Cognac 225 942 1 32
Vin, Gin 260 1088 1 38
Vin, Hvidvin 80 335 2 10
Vin, Hvidvin, uden alkohol 23 97 4 0
Vin, Hvidvin, tør 67 281 3 9.5
Vin, Madeira 165 692 2 18
Vin, Portvin 153 640 2 15.5
Vin, Rom 275 1151 1 39.7
Vin, Rosévin 73 304 2 9.5
Vin, Rosévin, uden alkohol 15 63 3 0
Vin, Rødvin 75 314 3 9.5
Vin, Rødvin, spansk, sød 169 707 2 11
Vin, Rødvin, uden alkohol 15 63 5 0
Vin, Sherry, medium 120 500 2 15
Vin, Sherry, sød 135 565 1 15.5
Vin, Sherry, tør 116 487 2 15.9
Vin, Snaps, 40 % 230 963 1 33.3
Vin, Vodka 232 969 1 33.4
Vin, Whisky 250 1046 1 36
Øl, let pilsner 26 110 3 2.1
Øl, mørkt hvidtøl 45 186 2 1.3
Øl, pilsner (4,4% alkohol). Skatteklasse 1 38 168 2 3.7
Øl, (5,6% alkohol) Skatteklasse 2 47 195 2 4.6
Øl, stærk (7,6% alkohol) Skatteklasse 3 62 259 2 6
Æblemost 43 179 4 0
Drikkevare (per 100 g) Kcal Kj Slankeværdi 1-10 Alkohol (g)

Drikkevarer
Drikkevarer uden kalorier er bedst, når du vil tabe dig

Drikkevarer uden kalorier er bedst, hvis du ønsker at tabe dig

De fleste drikkevarer indeholder kalorier uden at mætte. Derfor kan væske med kalorier i nogle tilfælde være en hovedårsag til overvægt.

Så længe, du ønsker at komme ned i vægt, er det bedst kun at drikke vand og anden kaloriefri væske.

Saftevand, juice, mælk, øl, vin og sodavand giver dig væske, men modsat vand giver disse drikkevarer også kalorier.

Problemerne med de kalorier, du drikker, er, at de ikke mætter så godt som de faste, og de indeholder sjældent ret mange gavnlige næringsstoffer. Du risikerer let at drikke dig til overvægt, hvis du drikker væske med kalorier.

I princippet skal du blot drikke, når du er tørstig — på samme måde som det er bedst kun at spise, når du er sulten.

Light sodavand

Også drikke med kunstige sødestoffer kan være et problem. De fleste ”light” sodavand er kaloriefrie eller kaloriefattige, og burde derfor være ideelle på slankekuren, men problemet med light produkter (der indeholder kunstige sødestoffer) er, at de sandsynligvis kan snyde de mekanismer, der styrer din appetitregulering, så du lettere kommer til at indtage for mange kalorier.

Læs evt. artiklen: Fed af light?

Vand før måltider

I nogle situationer kan et stort glas vand før et måltid være en god nødløsning. Fx når du er ude og der mest serveres fedende mad, men det er generelt bedst kun at drikke, når du er tørstig.

Nogle mennesker kan forveksle tørst med sult. De har lyst til et eller andet, og tror det er mad, selv om de egentlig er tørstige.

Er du sulten på tidspunkter, hvor du ikke burde være sulten, og er du i tvivl om, hvorvidt du er tørstig, så drik et glas vand (eller anden kaloriefri væske) og vent 10 min. Spis derefter, hvis du stadig er sulten.

Kaffe og te

Rent kalorie- og slankemæssigt kan du frit drikke kaffe og te, men det er bedst ikke at tilsætte kalorier i form af fx fløde eller sukker. Selv om kaffe og te indeholder sunde stoffer, indeholder de også mindre sunde stoffer (fx koffein og kaffe indeholder også stoffet akrylamid). Det er derfor bedst ikke at overdrive og variere mellem kaffe og te.

Mange kalorier i alkohol

I modsætning til de andre kalorieholdige næringsstoffer (protein, fedt og kulhydrat) er der ingen ernæringsmæssige grunde til at indtage alkohol. Det giver blot kalorier uden næring eller mæthed.

Alkohol indeholder 30 kJ per gram, uanset hvor den kommer fra. Øl og mange andre alkoholiske drikke indeholder også andre ingredienser med kalorier.