Sikker Slank kort fortalt

Fedt, olie, dressing o.l.

Slankeværdi farveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1
Fødevare (pr. 100 g) Kcal KJ Slankeværdi (1-10)
Balsamico 88 367 9
Creme fraiche, 40% fedt 393 1641 1
Creme fraiche, 28% fedt 275 1148 2
Creme fraiche, 13% fedt 156 651 4
Hvidløgs sauce, Kina 279 1165 2
Margarine, 10% fedt 94 392 4
Margarine, 37% fedt 339 1415 1
Margarine, 48% fedt 424 1770 1
Margarine, 70% fedt, med yoghurt 630 2630 1
Margarine, 80% fedt 717 2993 1
Margarine, 80% fedt, med smør og sojaolie 727 3035 1
Miso bouillon paste 83 347 6
Olie, Avocado 884 3691 1
Olie, Hvedekim 884 3691 1
Olie, Hørfrø, koldpresset 884 3691 4
Olie, Jordnød 883 3687 1
Olie, Kokos 883 3730 1
Olie, Majsolie 884 3691 1
Olie, Olivenolie 884 3691 1
Olie, Palmeolie 884 3691 1
Olie, Rapsolie, koldpresset, filtreret 900 3758 2
Olie, Saflorolie, Tidselolie 884 3691 1
Olie, Sennepolie 884 3691 1
Olie, sesamolie, sort sesam 882 3682 1
Olie, sesamolie, hvid sesam 884 3691 1
Olie, Sojaolie 883 3687 1
Olie, Solsikkeolie 883 3687 1
Olie, Valnøddeolie 884 3691 1
Olie, Vindruekerneolie 883 3687 1
Remoulade, 27% fedt 233 973 3
Salat dressing, fransk, 45% fedt 457 1908 1
Salat dressing, fransk, 10% fedt 222 927 3
Salat dressing, fransk, fedtfri 132 551 5
Salat dressing, mayonnaise, 75% fedt 680 2839 1
Salat dressing, mayonnaise light, 22% fedt 238 994 2
Salat dressing, mayonnaise med olivenolie, 40% fedt 361 1507 1
Salat dressing, mayonnaise med sojaolie, 80% fedt 717 2993 1
Salat dressing, mayonnaise, tofu mayonnaise, 32% fedt 322 1344 2
Salat dressing, honning sennep, 41 % fedt 464 1937 1
Salat dressing, honning sennep, 10% fedt 207 864 3
Salat dressing, honning sennep, 1,5 % fedt 169 706 5
Salat dressing, thousand island 379 1582 1
Salat dressing, thousand island, fedtfri 132 551 5
Senneps sauce 190 793 3
Senneps sauce, stærk 74 309 7
Sesamsmør 639 2668 1
Soja sauce, tamari 60 251 8
Soja sauce, shouyu 53 221 8
Tomat sauce 70 292 7
Tomatketchup 122 509 8
Fødevare (pr. 100 g) Kcal KJ Slankeværdi (1-10)

olie, fedt
Begræns indtagelsen af fedt

Eftersom fedt er meget kalorietæt, kan du spare mange kalorier og opnå god mæthed i forhold til hvor mange kalorier, du indtager, ved at vælge fedtfattigt.

Fedtfattig mad giver ikke kun færre kalorier men mindsker også trangen til at overspise. En omfattende analyse af 43 videnskabelige undersøgelser har vist, at en kost med mindre fedt er forbundet med lavere relativ kropsvægt og mindre taljemål, også hos de deltagere som ikke forsøgte at tabe sig.

Læs mere i artiklen: Mindre fedt i kosten forbedrer sundhed og giver vægttab

Amerikanske forskere analyserede data fra 4.021 svært overvægtige personer, og fandt frem til, at de overvægtige, der motionerede mere og spiste mindre fedt, havde betydelig større chancer for at tabe sig, og de konkluderede, at det kan være vejen frem for mange overvægtige.

Læs mere i artiklen: Mere motion og mindre fedt giver vægttab

Og der er mange andre undersøgelser, der viser, at netop fedt og olie i kosten kan være en hovedårsag til overvægt.

Krydderier kan erstatte smagen af fedt

De fleste mennesker har svært ved at sænke fedtindholdet i deres kost, fordi fedt giver maden den smag og konsistens, som de er vant til og holder af.

Heldigvis kan du gøre flere ting, så du lettere lærer at holde af fedtfattig eller relativ fedtfattig mad.

Urter og krydderier kan i stor udstrækning give dig en smagsoplevelse, så du ikke føler, at der mangler fedt i retten. Det er nemlig i stor udstrækning en vanesag, hvor fed du kan lide maden.

Prøv at eksperimentere med fedtfattig mad i køkkenet. Brug forskellige friske krydderurter og forskellige former for løg, hvidløg, ingefær, gurkemeje, peber og andre krydderier, indtil du finder varianter af retter, du holder af, selv om de er fedtfattige.

Væn dig til mad med mindre fedt

De hurtigste måder, at sænke kalorieindholdet i kosten på, er ved at spise mindre fedt og sukker. Det kan dog tage en måneds tid, før du er helt “fedtafvænnet”, hvorefter du sandsynligvis slet ikke bryder dig om fed mad eller mad med for meget tilsat olie, dressing o.l.

Få nok af det sunde fedt

Det er bedst for både din vægt og sundhed at begrænse din indtagelse af fedt og især holde igen med de mættede fedtstoffer. Det er blot vigtigt, at du alligevel får nok omega-3 i kosten.

Du kan også spise for fedtfattigt eller vælge en kost med en så uheldig fedtsammensætning, at du kommer til at mangle nogle af de vigtige omega-3 fedtsyrer samtidig med, at du får alt for meget mættet fedt i kosten.

Du har brug for små mængder fedtstoffer, også hvis du ønsker at tabe dig. Det er helt i orden at spise sunde fedtrige fødevarer — fx avocado og nødder — så længe din samlede indtagelse af kalorier er lavere end den mængde kalorier, du forbrænder. Det høje indhold af fedt i nødder, frø og avocado, gør dem for kalorierige til, at du kan nyde dem i ret store mængder, hvis du ønsker at tabe dig. Læs mere under Nødder og frø.