Sikker Slank kort fortalt

Slik, søde sager og snacks

Slankeværdi faveskala:
Slankeværdi 10-9 Slankeværdi 8-7 Slankeværdi 6-5 Slankeværdi 4-3 Slankeværdi 2-1
Fødevare (per 100 g) Kcal KJ Slankeværdi 1-10
Bolcher 410 1716 1
Chokolade, fyldt 460 1925 2
Chokolade, mørk 540 2260 2
Flødeboller, skumboller 430 1800 1
Flødechokolade 540 2260 1
Flødechokolade med nødder 570 2385 2
Flødeskumskage 350 1465 1
Flødeskumskage, gåsebryst 320 1336 2
Flødeskumskage, jordbærkage 217 906 2
Flødeskumskage, kartoffelkage 256 1069 2
Flødeskumskage, lagkagesnitte 248 1035 2
Flødeskumskage, medalje 359 1499 2
Flødeskumskage, napoleonskage 347 1449 2
Frugtpålæg 250 1047 3
Honning 335 1402 2
Is, fløde 207 868 3
Is, mælk 140 587 4
Karameller 430 1800 1
Kiks, digestive 480 2010 1
Kogechokolade 560 2344 1
Konfektureprodukt, skumvare 350 1465 2
Lakrids 365 1528 2
Lakridskonfekt 400 1674 1
Marcipan 478 2000 2
Marcipan med chokolade 500 2093 2
Marmelade 220 920 4
Makroner 390 1633 1
Mariekiks 430 1800 1
Nougat 550 2302 1
Nutella 500 2093 1
pastiller, med sukker 377 1576 1
Sirup 313 1309 1
Skærekage, formkage, uspecificeret 430 1795 2
Skærekage, citronkage 429 1791 2
Skærekage, mazarinkage 491 2050 2
Skærekage, sandkage 446 1862 2
Småkage, uspecificeret 515 2155 1
Småkage, brunkage, industrifremstillet 470 1962 2
Småkage, kokoskager, industrifremstillet 458 1912 2
Småkage, klejne, industrifremstillet 565 2359 2
Småkage, smørkrans 466 1946 2
Småkage, vaniljekranse 527 2200 2
Sukker, stødt melis 406 1698 1
Syltetøj 275 1151 3
Tyggegummi, med sukker 365 1528 2
Tørkage, linse 443 1850 2
Tørkage, mazariner 476 1987 2
Tørkage, napoleonshatte 474 1979 2
Tørkage, uspecificeret 450 1879 2
Vingummi 355 1586 1
Wienerbrød, uspecificeret 440 1837 2
Wienerbrød, Julekage 455 1900 2
Wienerbrød, Kanelsnegl 417 1741 2
Fødevare (per 100 g) Kcal KJ Slankeværdi 1-10

Frugt kan være en god erstatning for slik og søde sager

Mange bliver fristet til at spise slik, chokolade, kage eller andre søde sager. Her er frugt en sund og god løsning.

Prøv at spise frugt som dessert og/eller som mellemmåltid. Det vil frugt i stedet for sliksandsynligvis tilfredsstille din trang til søde sager i løbet af dagen.

Prøv fx at stoppe med at spise, før du er mæt, og spis så et stykke frugt til dessert. Du vil sandsynligvis opdage, at frugten får dig til at være mæt på en behagelig måde, så du ikke har lyst til slik eller noget andet sødt.

Det er meget bedre at vælge frisk frugt eller en frugtsalat/frugtis af friske/frosne frugter, end at spise slik og andre søde sager.

Du kan have en banan med i tasken, når du er ude og ikke vil fristes til at købe chokolade, slik, kager eller andet, der feder.

Vandmelon fylder godt i maven og er et glimrende mellemmåltid, hvis du har lyst til noget sødt. Du kan også prøve med ananas, der både mætter og smager af meget men kun indeholder få kalorier.

Tørrede frugter i stedet for slik

Tørrede frugter som svesker, rosiner, abrikoser mv. er sundere og feder mindre end det meste slik, men de indeholder mange kalorier og bør enten undgås, så længe du ønsker at tabe dig, eller kun indgå i kosten i små mængder — fx som erstatning for sukker på havregrøden, i mysli o.l.

De tørrede frugter er på mange måder bedre end sukkerholdigt slik, eftersom frugternes høje indhold af fibre og kulhydrater virker væsentlig mere mættende end slik og søde sager, og er med til at holde maven i gang. Problemet er dog, at mange former for tørret frugt — fx tørret papaja, mango, bananstykker mv. — ofte er tilsat sukker, selv om det naturligvis er mindre, end det er tilfældet med slik og søde sager.

Der er flere grunde til, at det er fornuftigt at inkludere frugt i din slankekost, også selv om frugt indeholder ca. dobbelt så mange kalorier per gram i forhold til grønsager. En af de vigtigste grunde er, at frugt i mange sammenhænge kan mindske trangen til noget sødt og evt. kan erstatte slik, kager o.l.

På slankeopskrifter.dk kan finde opskrifter på desserter og kager