Børn spiser mere, når de keder sig

Børn helt ned til 4 års alderen spiser mere, når de keder sig.

En ny undersøgelse udført på Aston University har vist, at børn helt ned til fire år spiser 79 % flere kalorier, når de keder sig, sammenlignet med, når de er i neutralt humør.

I gennemsnit viser undersøgelsen, at børn, der kedede sig, spiste 95 kcal, når de allerede var mætte, sammenlignet med børn i neutralt humør, som kun spiste 59 kcal. Den banebrydende forskning blev ledet af Dr. Rebecca Stone som en del af hendes ph.d., overvåget af professor Claire Farrow og professor Jackie Blissett fra Aston University og professor Emma Haycraft fra Loughborough University.

Ofte, når børn oplever negative følelser såsom kedsomhed eller tristhed, vil voksne bruge mad til at trøste dem. Denne adfærd, som er kendt som følelsesmæssig fodring, ser dog ud til at øge sandsynligheden for, at børn spiser mere, når de er kede af det, hvilket potentielt lærer børn at søge mad, når deres humør er lavt.

Forskerne fandt, at hvis forældre rapporterede, at de ofte brugte mad til at dulme deres barns følelser, og deres barn var meget følelsesladet, spiste børn fem gange flere kalorier, når de kedede sig (104 kcal) sammenlignet med i neutralt humør (21 kcal).

Dr. Stone understreger, at oplevelsen af kedsomhed er vigtig i udviklingen af børns selvfølelse og kreativitet, så hun anbefaler ikke, at børn kan eller bør undgå at kede sig. I stedet foreslår hun, at børn skal lære at opleve kedsomhed uden at vende sig til mad, og at forældre kan forsøge at aflede deres barns opmærksomhed væk fra mad, når de keder sig, eller omstrukturere madmiljøet i hjemmet for at gøre det mindre sandsynligt, at børn vender sig til mad, når de keder sig.

Professor Farrow udtaler blandt andet: “… Selvom det er fristende at bruge mad som et redskab til at trøste børn, tyder forskning på at følelsesmæssig ernæring kan føre til større følelsesmæssig spisning i fremtiden. Det er vigtigt, at forældre og omsorgspersoner er opmærksomme på, at denne kortsigtede løsning kan skabe fremtidige udfordringer.”

Kilder:

• Rebecca A. Stone, Jacqueline Blissett, Emma Haycraft, Claire Farrow, Emotional eating following a laboratory mood induction: The interaction between parental feeding practices and child temperament. Food Quality and Preference, Volume 112, 2023, 105008, ISSN 0950-3293. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2023.105008.

Children as young as four eat more when bored

_________
Annonce: